Santa Maria lanserar Street Food

12 februari 2017

Spännande nya smaker, lätt att laga och dessutom superhett. Santa Maria fortsätter kampen för mer inspirerade mat på middagsbordet och låter street food-trenden flytta från gatan in i butikshyllan.

Street food är en av de tydligaste och snabbast växande internationella trenderna inom mat. En studie1 gjord i England visar att 1 av 4 londonbor köper street food 2-3 gånger i veckan och 94% säger sig vilja äta street food oftare. I Sverige har vi de senaste åren sett en drastisk ökning av antalet foodtrucks i framför allt storstäderna; gatumaten har gjort en klassresa från billig snabbmat till en urban megatrend.

Santa Maria är inte sena att hoppa på tåget. Med heta kryddmixer, färgstarka såser och smaksatta tortillas, vill man inspirera konsumenterna att snabbt och enkelt fixa egna Jamaican jerk tacos, smoky pepper burgers eller heta pulled salmon wraps med Chapati-bröd. Inget ska ta längre än 20 minuter att tillaga. Street food, fast hemma.

- Vi vet att våra konsumenter vill pröva nytt, att man vill utöka sin repertoar av middagsalternativ. Det ska gå snabbt och enkelt – vi vill gärna ta genvägar. Men man vill absolut inte göra avkall på smak. Tvärtom vill vi inspireras av nya smakkombinationer, kryddsättningar och mattrender. Det ligger bakom vår Street Food-lansering, berättar Kristina Lukes, Marknads- och Innovationsdirektör på Santa Maria.

Santa Marias Street Food-koncept är inspirerat av några av de vanligaste rätterna från gatans kök: burritos, tacos och hamburgare.

- När du väljer Santa Maria Street Food ska du känna smakerna och pulsen från ångande gatukök i Sao Paolo, heta matmarknader i Dehli och hippa foodtrucks i New York. Street food är väldigt mycket en känsla, en kärlek till att pröva mat från jordens alla hörn, som du faktiskt inte behöver stå på trottoaren för att uppleva, säger Kristina Lukes.

Street Food-sortimentet är en av Santa Marias största nylanseringar under de senaste åren. Faktum är att man med produkterna ser en helt ny kategori framför sig.

- Att vi kommer med något helt nytt, visar sig bland annat i att det inte är självklart var i butiken vi ska placera produkterna. Det finns ingen Street Food-hylla. Men det ska vi ändra på, avslutar Kristina Lukes.

Produktfakta

Pulled Salmon Wraps - Bombay Style

• Chapati Bread - ett traditionellt indiskt tunnbröd, utan konserveringsmedel
  • Lemon Chutney - med citron, söt mango och het cayennepeppar
  • Ginger Chili Spices - söt ingefära blandas med hetta från chili

Jamaican Jerk Tacos - Kingston Style

• Coconut & Pepper Tortilla - mjuk, tunn tortilla med kokosnöt och en hint av peppar
  • Jamaican Jerk Spices - en aromatisk blandning av kryddpeppar, kummin och chili
  • Mango Sauce - solmogen mango m. ingefära, kanel och kryddpeppar

Smoky Pepper Burger - Sydney Style

• Burger Spices - en smakrik blandning av rostad vitlök och svartpeppar
  • Pickling Spices - syrlig, sötsur kryddblandning för picklade grönsaker
  • Chipotle Dressing - krämig som majonnäs med en distinkt chipotle-hetta

Eva Berglie
Santa Maria – World Foods & Flavouring Division of Paulig Group
+46 (0)708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Pressbilder för nedladdning hittar du i Santa Marias pressrum på MyNewsdesk.

*Street Food Report 2016, genomförd av Box Clever för Santa Maria