Viktig information angående Dip Guacamole style och Dip Cheddar Cheese style

1 augusti 2013

Så snart Santa Maria fick den tragiska informationen om att en flicka gått bort i en allergisk chock startade vi omgående en mycket ingående utredning, pga att två av de produkter hon ätit var Santa Maria-produkter. Vi skickade direkt in våra referensprodukter från de aktuella batcherna för analys till det ackrediterade laboratoriet Eurofins. Samtidigt kontaktade vi vår leverantör. Vår leverantör hanterar inga jordnötter i sin produktion vilket vi redan hade garantier på. Detta har gjort att vi inte haft någon anledning att tro att det fanns jordnötter i dessa produkter.

Nu har vi fått analyssvaren från Eurofins på dessa produkter och analyserna bekräftar att de inte innehåller några jordnötter.

Vi har varit i kontakt med Livsmedelsverket under hela denna veckan och har givit dem all den information de efterlyst av oss. Thomas Jönsson Enhetschef på Kontrollavdelningen på Livsmedelsverket säger att Livsmedelsverket ser inget behov i dagsläget av att Santa Maria vidtar ytterligare åtgärder.

För ytterligare information, kontakta:
För journalister:
Sandra Flodström, Kommunikationschef