Tacos med fisk eller kyckling - Santa Marias nya kryddmixer ska skapa variation

20 november 2017

I Sverige fortsätter vi att äta tacos och köttfärsen är den vanligaste fyllningen. Samtidigt vill allt fler äta mer fisk och kyckling. Nu har Santa Maria därför lanserat kryddmixerna Chicken Taco och Fish Taco för alla tacosälskare som vill äta mer hälsosamt.

Hälsotrenden håller sig fortsatt stark. En undersökning gjord 2015 visar att hela 46 % av den svenska befolkningen helt och hållet, eller vid ett fåtal tillfällen, väljer att utesluta rött kött*. Samtidigt kan fisk upplevas som svårt att tillaga och många känner igen sig i svårigheterna att få barn att äta fiskrätter. Dessa insikter har Santa Maria tagit fasta på i lanseringen av kryddmixerna för Chicken Taco och Fish Taco, som har speciellt framtagna smaker för att passa till kycklingfärs respektive lax.

- Vi är övertygade om att nyttig mat inte står i motsats till välsmakande mat. Våra nya kryddmixer innehåller inget tillsatt socker och är supergoda till fisk och kyckling, samtidigt som de underlättar hälsosam variation i matlagningen, säger Jenny Odén Hejdenberg, European Marketing Manager på Santa Maria.

Nya sätt att äta tacos

På Santa Maria, som ägs av finska Paulig Group, har man noterat att många konsumenter använder den traditionella smaksättningen Taco Kryddmix på nya sätt. Nu vill Santa Maria stötta och bidra till nytänkandet.

Precis som med traditionell taco är det kombinationen av god smak och enkelhet som gör kryddmixerna för Chicken Taco och Fish taco lätta att ta till sig, menar Jenny Odéhn Hejdenberg.

- Få har tid med långkok eller komplicerade rätter på vardagarna. Samtidigt vill man inte göra avkall på smaken. Det är just vad vi på Santa Maria jobbar med, att förenkla och samtidigt inspirera till nya smakupplevelser. Det är de nya kryddmixerna för Chicken Taco och Fish Taco utmärkta exempel på, säger Jenny Odéhn Hejdenberg.

Fiskrätt som går hem hos barn

Många känner igen sig i svårigheterna att äta fiskrätter som njuts av hela familjen, såväl föräldrar som barn. Med kryddmixen för Fish Taco hoppas Santa Maria att barn ska glädjas över fiskrätter.

- När likhetstecken numera kan dras mellan fiskrätt och tacos tror vi att fiskmiddagen kommer att komma högre på barnens önskelista, säger Jenny Odéhn Hejdenberg.

Sällskap av mangosalsa

Tillsammans med de nya smaksättningarna för Fish Taco och Chicken Taco hittar konsumenten också en ny sås från Santa Maria i Tex Mex-hyllan. Mango Papaya Salsa är fruktbaserad och utvecklad för att passa till fisk- och kycklingtacos.

* FFonline Research | Base: 903 online respondents aged 16+, Sweden, 2015 February

Produktfakta

Produktnamn: Spice mix for Chicken Taco
Vikt: 28 gram