Santa Marias festivalkampanj vill inspirera till fler Tex Mex-måltider per vecka

27 januari 2014

För femte året i rad sponsrar Santa Maria Melodifestivalturnén. Årets kampanj aktiverar sponsorskapet genom en kampanj kallad Tex Mex-metoden. Syftet är att inspirera svenska folket till att variera sina Tex Mex-måltider och äta Tex Mex fler dagar i veckan.

Fredagar är den tveklöst populäraste dagen för Tex Mex-mat, då väljer hela 55 procent att äta sin taco. I samband med Melodifestivalen vill Santa Maria nu inspirera till att äta Tex Mex även andra dagar. ”Tex Mex-metoden” utmanar konsumenten att variera både meny och tradition kring sin Tex Mex-mat, genom att utveckla grundkomponenterna bröd & skal, fyllning, såser & röror och tillbehör.

- Melodifestivalen är en av årets främsta TV-högtider och med Tex Mex-metoden vill vi höja festivalkänslan ännu mer. Tex Mex och tacos är starkt förknippat med fredagar så nu vill vi visa upp fler alternativ till den traditionella menyn. Målet är att göra fler dagar till Tex Mex-dagar, säger Per Hållander, Sverigechef på Santa Maria.

På www.texmexmetoden.se samlas svenska folkets bästa Tex Mex-tips inför Melodifestivalen. Det vinnande receptet belönas med biljetter till Melodifestivalens final. I butikskommunikationen är navet en receptfolder med inspiration och alternativ som fräscha fisk-tacos, kryddiga långkok och svalkande såser.

I samband med Melodifestivalen lanseras också en ny snacksprodukt kallad ”Heat, Spice & Shake” där varma majschips smaksätts med olika kryddblandningar.

* Källa: webbpanel genomförd av Questback bland 1068 respondenter i åldrarna 18-64 under perioden 9-16 januari 2014.

För mer information, vänligen kontakta:
Jenny Reithner, marknadschef Santa Maria
jenny.reithner@santamaria.se