Santa Maria öppnar lunchrestaurang i Mölndal

18 december 2015

Under våren flyttar Santa Maria in i nya kontorsutrymmen i Mölndal och i samband med det öppnar företaget sin lunchrestaurang även för externa kunder.  Just nu rekryteras restaurangens personal som ska ledas av chefskock Peter Nordström.

Santa Maria är i dag det ledande smaksättningsföretaget i norra Europa. Verksamheten grundades för över 100 år sedan av C. Leon Berg som en liten te- och kryddhandel i Göteborg. Idag har Santa Maria 900 anställda och företaget är en del av den familjeägda Paulig-koncernen. Verksamheten har spridit sig till ett flertal europeiska länder och varumärket står idag för spännande matkoncept och kryddor från hela världen. På företaget jobbar bland annat 20 passionerade smak- och matutvecklare, som har i uppgift att skapa smakupplevelser för människor. Smaken som drivkraft har även lett till många intressanta externa samarbeten, som till exempel ett med det svenska kocklandslaget.

Under våren 2016 flyttar Santa Maria in i ett nytt aktivitetsbaserat kontor på Argongatan 2 i Mölndal. Det nya kontoret ligger cirka 500 meter från det nuvarande kontoret och företagets Kryddfabrik på Neongatan 5. I samband med de nya utrymmena öppnar företaget även en lunchrestaurang för externa besökare.
– Vi vill göra varje måltid till en upplevelse, mat ska aldrig behöva vara tråkig, säger Kristina Lukes, som är marknadsförings- och produktutvecklingsdirektör för Santa Maria.
– När vi nu får ändamålsenliga utrymmen för att också ta emot externa restaurangkunder vill vi ta den här möjligheten att erbjuda så många som möjligt smakupplevelser á la Santa Maria.
Restaurangen blir även personalrestaurang för Santa Marias och Paulig-koncernens övriga medarbetare i Göteborgstrakten.

Rekrytering av personal pågår som bäst
Öppningsdatum för restaurangen är ännu inte beslutet. Men under hösten har företaget rekryterat restaurangens blivande chefskock Peter Nordström. Han kommer närmast från Jarmann Gastropub på Aker Brygge i Oslo.
– Nu rekryterar vi den övriga personalen till restaurangen. Vi söker några kreativa och passionerade kockar samt serverings- och diskpersonal. Intresserade personer kan gå in på Paulig Groups hemsida och kolla under Lediga Jobb eller höra av sig till vår HR-avdelning, säger Kristina Lukes.

Restaurangen kommer att servera uppskattningsvis 200 luncher per dag och arbetet är dagtid.
– Vi vet att den goda smaken är en viktig ingrediens för såväl matupplevelsen som för stämningen. Det är hela hjärtat av vårt varumärke. Vi jobbar som bäst med att utveckla menyn, som kommer att återspegla våra olika matkoncept och vårt breda kryddutbud. Naturligtvis skall även ett vegetariskt alternativ finnas på menyn varje dag, säger Kristina Lukes.

För mer information kontakta:

Kristina Lukes, marknadsförings- och produktutvecklingsdirektör, Santa Maria
tfn: +4631674295, kristina.lukes@santamaria.se