Santa Maria hyllar Jennifer Anistons taco-diet

10 januari 2016

Det var satir. Men det stoppade inte jublet på Santa Maria när nyheten om Hollywoods nya älsklingsdiet spreds. Tex Mex tre gånger om dagen är melodin för Jennifer Aniston och andra kändisar, hävdades det i media världen över.

Det var under en intervju med Yahoo Food som Jennifer Aniston fick frågan om 2016 års trendraket: The Taco Cleanse. En förklaring krävdes av journalisten. The Taco Cleanse innebär en strikt diet; tre mål mat om dagen. Samtliga bestående av tacos. Aniston ska efter en stunds tveksamhet ha ställt sig positiv till den nya trenden och sagt sig vara beredd att testa dieten.

– Det är klart att vi jublade. Och även om vi snart förstod att det var satir så håller munterheten i sig. Mer tacos åt folket tycker vi, säger Eva Berglie, Kommunikationschef på Santa Maria.

Ja, nyheten var satir och tar avstamp i den humoristiskt skrivna ”The Taco Cleanse: The Tortilla-Based Diet Proven to Change Your Life” som publicerades i december och redan är slutsåld på Amazon.com. Fyra självutnämnda ”forskare” hävdar i boken att tacos-dieten bland annat ger bättre skäggväxt, stärker fertiliteten och balanserar dina chakran. ”Du kommer att vakna med en nyvunnen entusiasm när du vet att det blir tacos till frukost”, menar författarna.

– Att äta tacos tre gånger om dagen är kanske inte att rekommendera, men det finns ett litet korn av allvar i budskapet. I flödet av kostrekommendationer, diettips och träningsråd, tappar vi lätt bort glädjen i maten och den känsla av gemenskap som en middag skapar. Vi översköljs av måsten och dåligt samvete, när det bästa rådet av alla förmodligen är att äta varierat, samlas och njuta av maten tillsammans och att då och då unna dig det som du tycker allra mest om, säger Eva Berglie.

Aniston kanske inte kommer att följa taco-dieten slaviskt. Men den forna Vänner-skådisen sägs ha en förkärlek för tex-mex och ses regelbundet på det populära Marix Tex Mex Cafe i West Hollywood, som bland annat anordnar populära ”Taco Tuesday night”.

Eva Berglie
Kommunikationschef, Santa Maria