Konsten att laga mat med en mästerkock

29 oktober 2015

Vad har du för knep och smarta genvägar när du lagar mat? Visa oss! Fota, filma! Detta var utmaningen i en tävling på vår hemsida i våras och vinsten var minst sagt inspirerande. Vinnarna Paola Allegrini och Anne Adolfsson fick ta med sig sina familjer till Göteborg och laga mat med Ludwig Tjörnemo i Svenska Juniorkocklandslaget.

Santa Maria sponsrar svenska kocklandslaget

Santa Maria är stolt huvudsponsor av de två svenska kocklandslagen; ett givande utbyte där de skickliga landslagskockarna är flitiga gäster i Santa Marias matlagningsstudio i Krokslätt utanför Göteborg. Som tack har de levererat många spännande recept med våra produkter. Denna gång var det våra vinnare som tillsammans med förväntansfulla familjemedlemmar som fick möta upp Ludwig Tjörnemo i vårt preppade kök. Efter en kort introduktion kastades deltagarna in i sina roller som mästerkockar för en dag. Mission: att tillsammans skapa en trerätters meny signerad en äkta landslagskock. Med fina råvaror som ryggbiff, hummer, laxfilé och givetvis Santa Marias kvalitetskryddor med smaker från hela världen. Hur skulle detta sluta?

Mästerkockarna växte med uppgiften

Paola Allegrini fick ansvar för hummertacosen och på köpet lärde hon sig hur man klyver en hummer perfekt.
– Smakfavoriten var nog hummertacos även om Angusbiffen var helt fantastisk i sin enkelhet. Ett jättekul event som både var inspirerande och lärorikt. Min aha-upplevelse är att jag haft för lite smör när jag steker kött, berättar Paola.

Anne Adolfsson tyckte också att dagen gav trevliga upplevelser. Hon fick laga citronkräm och lärde sig även hur enkelt det är att göra hemlagad majonnäs. Även hon pekar ut hummertacos som en ny stor favorit medan dottern Angelica tyckte kycklingrätten var i särklass och lite speciell:
– Själv hade jag aldrig kommit på att marinera kyckling i filmjök och panera i cornflakes, roligt och gott!

Amys bästa trick

Den kanske gladaste deltagaren var Amy Allegrini, som siktar mot restaurangprogrammet när hon slutar nian nästa år. Tillsammans med sin pappa fick hon ta sig an cajunbiffen och den friterade kycklingen.
– Gott och smakrikt men min favorit var nog sötpotatisen!
Det visade sig att Amy inte bara älskar matlagning utan även är duktig på att baka: Nyligen satt hon i juryn för Arlas Kladdkakerace efter att ha vunnit hela tävlingen förra året.
– Det var kul och lärorikt att laga mat med en erfaren kock som Ludwig. Jag fick lära mig hur man handskas med kött, att det inte ska tillagas direkt från kylen utan rumstempererat.
Helt ovan vid mästerkockar är hon inte heller:
– När jag sökte till tv-programmet Sveriges Yngsta Mästerkock fick jag laga mat för både Leif Mannerström och Markus Aujalay, det var lite pirrigt…

Med släkt i Italien och en matlagningstokig familj började hennes matintresse tidigt.
– Min morfar bor i Italien så nästan varje sommar är jag där. Min morfars systers hemmagjorda pasta är min absoluta favorit och stora inspiration. Jag lagar helst hemmagjord pasta med god sås till. Gärna med sidfläsk, färska tomater och ruccola. Mitt bästa tips om du saknar pastamaskin är att rulla formerna med en strumpsticka! Annars tycker hon att bästa tricket i köket är att hålla det enkelt.
– Jag försöker att inte har för mycket saker i utan istället fokusera på bra råvaror, mycket grönsaker, mycket vitlök och olivolja.

Fakta

Som huvudsponsor är Santa Maria mycket stolta över Svenska Kocklandslagets och Svenska Juniorkocklandslagets fantastiska insats under Culinary World Cup i Luxemburg 2014, där resultaten blev andraplats för båda lagen. Ludwig Tjörnemo i Svenska Juniorkocklandslaget har studerat på ansedda Stockholms Hotell- och restaurangskola och är en i gänget som ska försvara de svenska färgerna i Culinary Olympics 2016.