Gamla och nya kryddblandningar får nytt utseende och förbättrat innehåll

22 maj 2015

Sedan mitten av april har Santa Marias mest älskade kryddblandningar fått nytt utseende och uppgraderat innehåll. Dessutom har nya spännande smaker från all världens kök adderats till sortimentet.

Santa Maria Extra Fine Selecton of Spices (E.F.S) är ett sortiment av kryddor, noga utvalda för dess unika kvalitet och smaker. Hittills har E.F.S omfattat Santa Marias kryddkvarnar, dess refillpåsar och hel, torkad chili i påse. Nu utökas det med ett urval av spännande kryddblandningar från världens alla kök.

– Idag är 8 av 14 kryddblandningar helt fria från salt men målsättningen är att det ska gälla alla E.F.S kryddblandningar som då endast ska innehålla rena örter och kryddor, säger Jenny Reithner, marknadschef på Santa Maria. Det är en viktig men svår process då många av våra kryddblandningar är älskade av konsumenterna och därmed måste processen ske utan att smaken påverkas för mycket.

Förutom att populära blandningar som Indian Mango Curry och Japanese Wasabi & Sesame integrerats i E.F.S, så har serien utökats med nya, spännande blandningar som den marockanska blandningen Ras el Hanout. I den ger koriander, paprika, kardemumma och kryddpeppar den varma, kryddiga smaken med en välbalanserad hetta.

– Våra kryddexperter är konstant på resande fot för att plocka upp spännande smaker från all världens kök vilket Ras el Hanout är ett resultat av. Vi har också lagt till Ethiopian Berbere, American Cajun, Thai Green Curry och Jamaican Jerk, fortsätter Reithner. Alla kryddblandningar är märkta med vilket kök de härstammar från samt vilka råvaror de passar bäst till. Allt för att underlätta för konsumenten.

Kryddblandningar i E.F.S: Italian Basilico, American Cajun, Jamaican Jerk, Peruvian Chili & Lime, Ethiopian Berbere, Maroccan Ras El Hanout, Indian Garam Masala, Indian Mango Curry, Indian Tandoori, Thai Green Curry, Thai Red Curry, Japanese Umami, Japanese Wasabi & Sesame och Japanese Teriyaki.

För mer information kontakta:

Jenny Reithner, Marketing Manager, Santa Maria AB
jenny.reithner@santamaria.se