Bytet till hälsosammare oljor fortsätter

5 maj 2013

Santa Maria fortsätter arbetet med att förbättra sina produkter och göra dem mer hälsosamma. Nu har turen kommit till Taco Shells, Taco Tubs och Taco Mini Tubs. I dessa produkter som tillverkas i Mölndal, har vi ersatt certifierad palmolja med solrosolja och rapsolja. Mer hälsosam olja ligger helt i linje med företagets arbete med hållbar utveckling.

Roundtable on Sustainable Palm OilSanta Maria var en av de första livsmedelsproducenterna i Europa som började använda certifierad palmolja, en olja certifierad enligt Roundtable on Sustainable Palm Oil, RSPOs kriterier för hållbar produktion. Ända sedan 2009 har all palmolja som Santa Maria använt varit certifierad.

2011 granskade Världsnaturfonden drygt 130 företag i Europa, Japan och Australien avseende deras användning av ansvarsfullt producerad palmolja enligt RSPOs kriterier.

-  Vi fick nio poäng av nio möjliga säger Sandra Flodström, Head of Quality på Santa Maria. Det gör oss dock inte nöjda, det är en självklarhet för oss att arbeta vidare med frågan.

-  Förutom att uteslutande använda uthålligt producerad palmolja är det viktigt för oss att förbättra våra produkters hälsoprofil och därför har vi arbetat systematiskt med att ersätta palmolja med andra mer hälsosamma oljor. I juni 2010 började vi att producera tortillas med rapsolja istället för palmolja och i början på 2012 ersattes palmoljan i våra tortilla chips och nachos med en blandning av solrosolja och rapsolja, en blandning som är noga utvald för att ge samma krispiga och smakrika produkter som tidigare. Nu har turen kommit till Taco Shells, Taco Tubs och Taco Mini Tubs som också alla innehåller en blandning av solrosolja och rapsolja istället för palmolja. Det resulterar i produkter med betydligt lägre nivåer av mättat fett, något som står högt upp på konsumenternas önskelistor.

För mer information, kontakta:
Sandra Flodström, Head of Quality Santa Maria AB