Santa Marias BBQ-sortiment får ny kostym när sortimentet utökas

28 april 2015

I början av januari fick Santa Marias BBQ-sortiment en ny, uppdaterad kostym samtidigt som familjen utökats med flera nyheter. Santa Marias BBQ-produkter som de senaste två decennierna sålts övervägande på sommarhalvåret, ökar markant i försäljning under årets kalla månader. Orsaken är amerikanska mattrender.

Från att ha varit väldigt säsongsbetonade produkter efterfrågas nu Santa Marias BBQ-produkter året runt. Anledningen är att amerikanska maträtter som pulled pork, beer can chicken och inte minst hemgjorda hamburgare har blivit vardagsmat för svenskarna. Försäljningen av färdiga BBQ-såser har ökat med två hundra procent under perioden oktober till mars de senaste två åren vilket ökar kraven på leverantörerna.

– Den här utvecklingen är fantastiskt rolig men ställer givetvis höga krav på oss producenter att följa med i trenderna, säger Charlotte Rosén, Senior European Marketing Manager på Santa Maria. Lyckligtvis har vi några av de bästa smak- och produktutvecklarna hos oss som konstant reser och plockar upp nya influenser. Det gör att vi känner oss förberedda men idag är det konsumenterna som styr mer än någonsin då de interagerar med varandra via sociala medier. Därför försöker vi ständigt vara närvarande hos våra konsumenter och lyssna på deras behov.

Med anledning av den ökande efterfrågan på BBQ-såser har Santa Maria utökat sortimentet med två spännande varianter. Dessutom har alla såser arbetats igenom och förbättrats innehålls- och smakmässigt. Samtliga BBQ-såser tillverkas i USA för att garantera genuina och äkta smaker.

– Vi är väldigt nöjda med vår amerikanska samarbetspartner, fortsätter Charlotte Rosén och förklarar hur man gemensamt tagit fram en tydlig smakprofil som härrör i regionen kring Kentucky, Nebraska och Norra Texas. Den drar åt den lite sötare stilen som ofta tilltalar våra svenska smaklökar.

Förutom de befintliga såserna Original, Hickory och Kentucky Whiskey, adderas nu American BBQ Sauce Rosted Garlic samt American BBQ Sauce Sweet and Spicy Chipotle.

– Santa Maria är experter på chili så att lägga till en variant av chipotle i vårt BBQ-såssortiment kändes som en självklarhet, tillägger Rosén. Med Roasted Garlic vill vi erbjuda en något lättare smak som är perfekt till bland annat grillade grönsaker, kyckling och fisk.

I samband med att de nya smakerna lanseras får hela BBQ-sortimentet en ny kostym. Samtliga BBQ-såser får dessutom en ny förpackning, en glasflaska som speglar det kvalitativa innehållet.

– Våra amerikanska BBQ-såser är verkligen premium vilket förpackningen ska förmedla, fortsätter Rosén. Dessutom innebär bytet till glasflaskan att vi kan varmfylla flaskorna och därmed utesluta konserveringsmedel samt bara använda rent socker. Konserveringsmedel är nödvändigt i de flesta fall med plastflaskor för att garantera hållbarheten.

För Santa Maria är det viktigt att använda så rena råvaror så långt det är möjligt i alla produkter. Tack vare att samarbetspartnern i USA har tillgång till färska och autentiska råvaror, garanteras äkta, amerikanska BBQ-smaker.

– Det är klart att vi skulle kunna koka BBQ-såser här i Mölndal där vi gör majoriteten av Santa Marias kryddblandningar och andra smaksättare, fortsätter Rosén. Vi har dock inte de rätta råvarorna i närområdet och skulle ha svårt att garantera den autentiska smaken på samma sätt.

Även rubsortimentet utökas med två nya smaker eftersom rubs och BBQ-såser är hörnstenarna i amerikansk BBQ. Först rubbar man köttet för att sedan pensla det. BBQ Rub Beer Can Chicken och BBQ Rub for Ribs har båda tagits fram för att göra det smidigt för matälskare att enkelt få till den rätta och genuina smaken.

– Vi har flera spännande smaker på våra rubs men med de här nyheterna vill vi vara riktigt tydliga med hur de ska användas. Det kan vara skönt om man har bråttom eftersom ingen marinering behövs när du använder en rub. Den smaksätter köttet under och efter tillagningen.

För mer information kontakta:
Charlotte Rosén, Senior European Marketing Manager Santa Maria charlotte.rosen@santamaria.se
telefon 031-67 42 00